Abstract: In general, the hospital outpatient registration queues have problems with long and convoluted waiting times. This study aims to see the extent to which the application of the online registration service system at RSUP Dr. Sardjito and the factors that influence the application of the online registration application service system at RSUP Dr. Sardjito. This research method uses descriptive qualitative research. Data collection techniques through interviews, observation, and documentation. The results of this study indicate that the application of the online registration application service system at Dr. Sardjito is quite running optimally. Judging from simple aspect, transparency and fairness are optimum, but the aspect of participation, accountability, and sustainability are not optimum. The simplicity of the online registration application is easy and fast, so it can reduce queues at manual registration pockets. Transparency in information disclosure has been carried out through social media, websites, applications, and officers. Justice is viewed from the ability of different patients in terms of ability to use applications and financial capabilities. Meanwhile, participation in delivering information on application use directly and information banners is still few and does not contain detailed information. Accountable online registration application shows the performance of officers experiencing obstacles in providing feedback on verification of patient files. Sustainable, related to the queuing system at the polyclinic service, there is no queue number. factors that influence the application of online registration applications, namely the commitment factor RSUP Dr. Sardjito regarding policies, use of applications, and facilities and infrastructure.
Abstrak: Pada umumnya antrian pendaftaran rawat jalan rumah sakit mengalami permasalahan waktu tunggu antrian yang lama dan berbelit-belit. Penelitian ini bertujuan untuk melihat sejauh mana penerapan sistem pelayanan pendaftaran online di RSUP Dr. Sardjito dan faktor-faktor yang mempengaruhi penerapan sistem pelayanan aplikasi pendaftaran online di RSUP Dr. Sardjito. Metode penelitian ini menggunakan jenis penelitian desktiptif kualitatif. Teknik pengumpulan data melalui wawancara, observasi, dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa penerapan sistem pelayanan aplikasi pendaftaran online di RSUP Dr. Sardjito cukup berjalan dengan optimal. Dilihat dari aspek sederhana, transparansi dan keadilan yang optimal, tetapi aspek partisipasi, akuntabel dan berkelanjutan belum optimal. Kesederhanaan aplikasi pendaftaran online menjadi mudah dan cepat, sehingga dapat mengurangi antrian di loket pendaftaran manual. Transparansi pada keterbukaan informasi telah dilakukan melalui media sosial, website, aplikasi maupun petugas. Keadilan ditinjau dari kemampuan pasien yang berbeda-beda dari segi kemampuan menggunakan aplikasi dan kemampuan secara finansial. Sedangkan partisipasi dalam menyampaikan informasi penggunaan aplikasi secara langsung dan spanduk informasi masih sedikit serta belum memuat informasi secara detail. Akuntabel aplikasi pendaftaran online menunjukan kinerja petugas mengalami hambatan dalam memberikan feedback verifikasi berkas pasien. Berkelanjutan, terkait sistem antrian di pelayanan poliklinik belum terdapat nomor antrian. Faktor-faktor yang mempengaruhi penerapan aplikasi pendaftaran online, yaitu faktor komitmen RSUP Dr. Sardjito
terhadap kebijakan, penggunaan aplikasi, dan sarana dan prasarana.
Septian, E. (2021). Penerapan Sistem Pelayanan Aplikasi Pendaftaran Online di Rumah Sakit Umum Pusat Dr. Sardjito Yogyakarta. Matra Pembaruan: Jurnal Inovasi Kebijakan, 5(1), 53-64. https://doi.org/10.21787/mp.5.1.2021.53-64